Hoe kunt u de diverse bijdragen tot de wetenschappelijke toerusting schikken in het aanbod van de school?
Denkbaar zijn de volgende varianten:
- (a) binnen het vakonderwijs van elk vak afzonderlijk, zonder verbinding
- (b) binnen het vakonderwijs van elk vak afzonderlijk, waar mogelijk vakverbindend afgestemd
- (c) binnen het vakonderwijs van elk vak afzonderlijk, waar mogelijk vakverbindend afgestemd en gelijktijdig
- (d) als academische leerlijn: in vakverbindende modules of projecten, bijvoorbeeld (deels) in de lestijd van de deelnemende vakken en/of (deels) in geoormerkte uren, dagdelen of weken
- (e) als thematisch onderwijsaanbod, eveneens (deels) in de lestijd van de deelnemende vakken en/of (deels) in geoormerkte uren, dagdelen of weken.
Welke schikking of combinatie het moet worden hangt af van de antwoorden op de volgende vragen:
- Welke wetenschappelijke toerusting wil de school haar leerlingen bieden? Welke mix van de domeinen Academische vaardigheden (A), Kernvragen (B) en Overzichtkennis (C)?
- Welke verplichte vakken kunnen en willen daaraan bijdragen?
- Met wat voor leerstof en leer-/doe-activiteiten?
- Wanneer zou dat aanbod, vanuit het vakprogramma geredeneerd, plaats moeten vinden?
- Strookt die timing met die van andere vakken? Welke herschikkingen zijn nodig en mogelijk?
- Zijn de bijdragen van de vakken te combineren tot een logischer leerlijn met minder overlap?
- Is aanvullend aanbod, buiten de vakken om, nodig of wenselijk?
- Zijn de bijdragen te integreren in voor leerlingen aansprekende en voor hun vervolgkeuze relevante thema’s? Zo ja, welke?
Vooral vragen (5) t/m (8) helpen de mogelijk beste schikking te vinden:
vraag | antwoord | te kiezen variant (zie boven) |
|
5. | Strookt die timing met die van andere vakken? | nee | (a) |
ja | (b)(c)(d)(e) | ||
Welke herschikkingen zijn nodig en mogelijk? | niet mogelijk | (a)(b) | |
herschikking mogelijk | (c)(d)(e) | ||
6. | Zijn de diverse bijdragen van de vakken nog nader te combineren tot een logischer leerlijn met minder overlap? | nee | (a)(b)(c) |
ja | (c)(d)(e) | ||
7. | Is aanvullend aanbod, buiten de vakken om, nodig of wenselijk? |
nee | (a)(b)(c)(d)(e) |
ja | |||
8. | Zijn de bijdragen te integreren in voor leerlingen aansprekende en voor hun vervolgkeuze relevante thema’s? | nee | (a)(b)(c)(d) |
ja | (e) |